Zon, zee, strand en toeristen - Reisverslag uit Kochi, India van Davine Blauwhoff - WaarBenJij.nu Zon, zee, strand en toeristen - Reisverslag uit Kochi, India van Davine Blauwhoff - WaarBenJij.nu

Zon, zee, strand en toeristen

Door: davineblauwhoff

Blijf op de hoogte en volg Davine

02 Juni 2012 | India, Kochi

Zo, mijn massage is onderhand wel afgelopen. Zal nu weer verder gaan met de avonturen die ik de afgelopen tijd heb meegemaakt.

Vanuit Udaipur zijn Lisa en ik richting Mumbai gegaan. Wat een reis zeg. De bus was eerst 1,5 uur te laat en toen we uiteindelijk aankwamen in Mumbai, hebben we nog 3 uur in de file gestaan. Heerlijk 20 uur in een bus. Ach, weer een ervaring rijker.
We verbleven hier in Colaba, het toeristische gedeelte en konden de meeste dingen lopend bewonderen. Het is zeker een grote en drukke stad, maar heeft wel een gezellig sfeer door de Franse stijl van de gebouwen. Leuke plek om een tijdje te zitten, al zal niet heel Mumbai zo zijn.
Lisa en ik zijn hier Nick uit Australie tegen gekomen. Hij had nog geen concrete plannen, dus besloot gezellig met ons mee te reizen. Verder in het hostel Laura, uit Engeland, ontmoet. Zo verzamel je langzaam een groep mensen om je heen. Best leuk, omdat we verder niet echt veel toeristen tegen waren gekomen. We zijn met hun naar de Dharavi Slum geweest. Dit is een van de grootste sloppenwijk in India (en volgens mij Azie). Er wonen wel bijna een miljoen mensen. Deze sloppenwijk is ook te zien in de film: Slumdog miljonaire. Heel interessant om hier rond te lopen, want het lijkt bijna niet op een sloppenwijk. Er is een grote winkelstraat en de huizen zijn best georganiseerd. Zo is het opgedeelt in gebieden waar de fietsen gemaakt worden, de kleermakers zijn..etc. Deze sloppenwijk is ook opgezet door de overheid en mensen betalen gewoon huur. Lisa en ik dachten dat het veel erger moest zijn, omdat wij al veel ergere situaties hebben gezien toen wij les aan het geven waren. Best interessant om na te gaan, dat je al heel wat gezien hebt.
's avonds gezellig met een groep in een cafe gezeten. Heel grappig dat je dan helemaal kan vergeten dat je in India bent.

En dan op naar het strand. Daar waren we wel even aan toe na al de drukte van Rajasthan!
Eenmaal aangekomen in Goa, lekker genoten van het strand en de zee. Fijn om een beetje af te koelen van alle hitte al was het water behoorlijk warm. Samen met Nick, Laura en John zijn we naar een aantal stranden geweest. Zo zijn we in Anjuna, Arambol en Pallolem geweest. Heerlijk genoten van de zon. Lekker kleurtje gekregen al was ik de eerste dag flink verbrand! Verder lekker rustig aangedaan, gelezen en genoten van het heerlijke eten!
Uiteindelijk is Lisa vertrokken uit Goa op weg naar Varanasi. De laatste tijd ging ineens zo snel. Wel jammer dat ze nu weg is, maar fijn dat ik al een nieuwe reisbuddy heb: Nick.
Uiteindelijk gingen ook Laura en John weg en bleven Nick en ik over. Wij zijn nog twee jongens uit Zweden tegen gekomen en nog twee meisjes uit Engeland. Wel leuk om zo mensen van over de hele wereld te ontmoeten. Zo zit je soms 's avonds op het strand in een kring en zijn er mensen uit Canada, Amerika, ijsland, Nieuw zeeland, Engeland, Norwegen.. ga zo maar door. Grappig om al deze verschillend mensen bij elkaar te hebben.
Ondertussen werd er op het strand een film opgenomen. Ik ben ook gevraagd als figurant voor de achtergrond... Dus wie weet zit ik in een echt Hindi film, haha! Wel grappig dat ze alleen maar de blanke toeristen vragen.. Leuk om dit zo mee te maken, niet iets wat in Nederland zo snel zal gebeuren.

Na heel veel luieren op het strand, hebben Nick en ik toch ergens de energie vandaag gehaald om eindelijk verder te gaan reizen. Wij gingen richting Hampi. Hadden van zo veel mensen gehoord dat het mooi was. Nou, dat is het ook! Een stad vol rotsen, lijkt net de Flinstones. Heel bijzonder om te zien. Je vraagt je echt af hoe dit zo is ontstaan, want niemand had dit kunnen doen. Prachtige creatie van moeder natuur, echt betoverend! Hier een meisje Mona uit Oostenrijk ontmoet. Gezellig met haar opgetrokken. Heerlijk het gebied bewonder op scooters en genoten van het uitzicht!

Na hampi zijn we met de trein naar Bangalore gegaan. De grote IT stad. Best grappig om het verschil te zien tussen de grote steden, zoals Delhi, Mumbai en hier. Bangalore is niet echt een toeristische plek, dus er was niet heel veel te doen. Best een dure stad ook, maar wel leuk om te zien. Het centrum is heel modern en je kan zeggen dat het een beetje het New York van India is met Ledverlichtte billboard, en overal reclame. Daarnaast ook heel veel grote shopping malls. We hebben hier een Indiase jongen George ontmoet, waarmee we gezellig wat hebben gedronken.

Vanuit Bangalore zijn we met de trein naar Mysore gegaan. Eerst heerlijk 3 uur wachten en daarna 3 uur staan in de trein, omdat het overvol is. Je raakt er aan gewend.
In Mysore meteen lastig gevallen door auto bestuurders die ons wel naar ons hotel wilde brengen en dan iets anders voorstelde. Oh nee jouw hotel is veel te duur, daar moet je niet heen gaan. Wij weten wel iets beters. Dat is gewoon allemaal onzin natuurlijk, maar zodra zij ons ergens heen brengen, krijgen zij daar geld voor. Zo sneeky allemaal!
We hebben hier een korte insents tour gedaan en gezien hoe ze de locale cigaretten; Beedi's rollen. Verder ook naar een shop met allemaal olien geweest. Ruikt heerlijk! We zijn nog naar het paleis geweest, wat echt prachtig is. De versieringen zo ontzettend kleurrijk en prachtig onderhouden. Alles in super goede staat! Het zou zo leuk zijn als je gewoon even een scene kon zien hoe het er vroeger aan toe ging.
's avonds werd dit paleis verlicht met wel duizenden gloeilampen op het gebouw zelf. Fantastisch om te zien!
Mysore is ook bekend om hun zijde en we zijn hier naar de Silk factory geweest. Het duurde even voordat we de goed bus hadden gevonden. Vanuit het hotel hadden ze een aantal nummers genoemd, maar een groot aantal bestond niet. Bij het bus station noemden de mensen weer andere getallen en de een wijst naar links en de ander naar rechts. oh wat is het zo goed geregeld! Wel grappig om mee te maken al was het ook wel een beetje frustreremd. Eenmaal aangekomen hebben we hier gezien hoe ze de zijde sari's en sjaals weven. Blijft toch bijzonder en mooi om te zien hoe dat gemaakt wordt en de machines zijn echt fantastisch! Heel indrukwekkend!

Vanuit Mysore zijn we met de bus naar Munnar gegaan. Wat een tocht! we hebben de hele dag in de bus gezeten en van de ene bus naar de andere gehopt. De laatste rit was wel heel gaaf. Pikkedonker en je rijdt door de bergen! Beloofde veel goeds voor het uitzicht de volgende dag! We kwamen vrij laat aan 's avonds en moesten nog op zoek naar een plek om te slapen. Helaas makkelijker gezegd dan gedaan. Het bleek een zeer populaire plek voor Indiase toeristen, dus alles was vol. Nick en ik hebben nog wel een uur rondgelopen met onze back packs op zoek naar iets. Of de kamers waren te duur of ze vroegen veel te veel geld voor een muffig hok met een bed. Uiteindelijk hebben we maar een fantastisch plekje gevonden voor het toeristen bureau. Er was een hek en een afdak, dus prima bescherming. Gelukkig hadden we de volgende dag wel een heerlijk bed om in te slapen.
Zo maak je weer wat mee tijdens het reizen!
De volgende dag eerst nog even bijgeslapen en daarna rondgereden en de theeplantages bewonderd. Heel gaaf uitzicht en heerlijk groen! Wel grappig om hier alle Indiase toeristen te zien. Best interessant om te zien hoe zij op vakantie gaan. Wat dat betreft laten ze wel zien dat ze geld hebben. De meeste toeristen hebben veel meer geld om uit te geven dan wij hebben en toch proberen ze ons geld af te troggelen. Weer een stukje cultuur om van te leren.

Vanuit Munnar hebben we de bus genomen naar Kochin, dus weer op weg naar de kust. Hier twee jongens uit Nieuw Zeeland tegen gekomen; Matt en Craig. Super gezellig! De tocht in de bus was echt prachtig! Het landschap zo groen, zo mooi door de heuvels!
Op dit moment nog in Kochin, een haven stad waar vroeger ook de Nederlanders zaten om te handelen. Wel grappig om hier de Nederlandse invloeden te zien. Er is een Nederlandse begraafplaats en een Nederlands Paleis. Stelt alleen niet echt veel voor. Toevallig waren ze hier ook een film aan het opnemen en zijn wij gevraagd om figuranten te zijn. Maar natuurlijk.. al is het behoorlijk saai en moet je lang wachten. Nick heeft wel een zin gekregen en heeft zelfs een close-up in de film! ja, een echte film ster! 's avonds heerlijk genoten van verse vis! Deze eerst op de markt gekocht en dan aan en restaurant gevraagd of ze het konden klaarmaken. Fantastisch, alles kan hier in India!

Dit waren weer de avonturen die ik heb meegemaakt. Zodra er weer spannende verhalen zijn zal ik jullie op de hoogte houden!

Liefs,
Davine

• 02 Juni 2012 - 15:42

Oparob En Omaroos:

Wat een avonturen allemaal, op wat wachttijden met de bus na, is het een groot feest. Leuke mensen ontmoet, waar je misschien nog contact mee blijft houden. De foto's heb ik nog niet gezien, zal een keer naar je moeder gaan daarvoor. Blijf genieten en een dikke kus van Oparob en Omaroos.

• 02 Juni 2012 - 19:18

Mama/Charlotte:

Lieve Ienie,
    Nu snap ik de flinstone stad, lijkt me geweldig mooi om te zien. Verder maak je geweldige dingen mee, gelukkig horen we dit ook via de skype met je, en zien we dat je het goed maakt.
    Heel erg leuk om je uitgebreide reisverslag te lezen!
    dikke kus,
    mama

• 10 Juni 2012 - 12:25

Oma Wies:

Heb weer genoten van je lange en interessante reisverhaal.Zal je weer een mailtje sturen.Tot dan veel liefs en dikke kus.
    Oma Wies