Nepal en het Noorden van India - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Davine Blauwhoff - WaarBenJij.nu Nepal en het Noorden van India - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Davine Blauwhoff - WaarBenJij.nu

Nepal en het Noorden van India

Blijf op de hoogte en volg Davine

31 Juli 2012 | India, Vāranāsi

Lieve allemaal,

Nog snel een laatste verslag van de afgelopen maand voordat ik weer terug in Nederland ben.

Vanuit Varanasi ben ik samen met 3 Schotsen naar Nepal gereisd. Eerst een deel met de trein en daarnad de bus. Zo ik heb volgens mij nog nooit zo ontzettend veel gezweet. De bus was zo warm en stampvol het liep met stralen van mijn lichaam af. En dan probeer je het droog te deppen, maar dat werkt gewoon niet haha.
En dan aangekomen bij de grens Sunauli. Eerst uitstempelen uit India en dan een visa aanvragen voor Nepal! Best interessant om te doen en te zien hoe dat gaat. Eigenlijk heel makkelijk.
We hebben daarna een bus gepakt richting Lumbini om daar te overnachten en dan de volgende dag naar Pokhara te gaan. En wat een ervaring het eerste wat ik inderdaad in Nepal doe is op het dak van een bus zitten! Heerlijk briesje en zeker goed uitzicht.
De volgende dag met de bus naar Pokhara. Het weer zou daar gelukkig wat beter zijn, want het was me vochtig in Lumbini. Zelfs stilzitten was genoeg inspanning om te zweten! De busrit naar Pokhara was heel mooi door de bergen! Weer eens iets anders dan Nederland.
Wat een rustgevende en schone plek is Pokhara. Hele mooie goed georganiseerde hotels en guesthouses en prachtige natuur! Helaas was het zicht niet zo goed en hebben we alleen het dal kunnen zien en niet echt de omliggende bergen.
Heb zelf hier wat informatie gevraagd over een trektocht. Wilde graag een 10-daagse trektocht doen: de Annapurna Base Camp. Had in Lumbini een jongen uit Spanje (Lorenzo) en een meisje uit Italie (Armonia) ontmoet die ook deze trektocht wilde doen. Zij zouden de volgende dag komen om alles uit te zoeken en te regelen. Verder lekker rondgelopen door de stad (toeristengebied) en heerlijk genoten van de rust en de mensen.
De volgende dag heb ik met Lorenzo en Armonia een toegangspas gehaald voor het gebied en hebben we het een en ander uitgezocht wat we nodig hadden. Daarna zijn we met de 3 schotsen naar het noord gedeelte van het meer gefiets en hebben daar heerlijk gezwommen. Ja, dit is inderdaad wat beter dan de Ganges rivier in Varanasi! De dag erna hebben we alle spullen gekocht en gehuurd die we nodig hadden; rugzak, wandelstokken, afritsbroek, thermoshirt, regenjas, medicijnen en heel veel mueslirepen! Was heel benieuwd hoe het zou zijn, geen idee wat ik kon verwachten. We zouden individueel gaan, zonder gids of porter, dus best spannend. Hopelijk zou het weer een beetje meevallen en alleen 's nachts regenen. Dat zou al een hele opluchting zijn, want het kan echt met bakken uit de hemel komen daar. Binnen 10 min staan de straten blank (zo'n 30 cm water) en als je er zelf probeert doorheen te lopen ben je binnen 1 min doorweekt. Wel gaaf om te zien; een goede tropische regenstorm. Wel onhandig als dit net gebeurt op het moment dat je naar je Hotel wil gaan... het kan namelijk uren duren voordat het ophoudt helaas. Uiteindelijk mijn tas in kunnen pakken en klaar voor de volgende morgen; op naar de bergen!.
We zijn om 7 uur vertrokken richting Nayapul waar onze trektocht zou beginnen. Wij bepakt en bezakt opweg richting Poonhill en zouden de eerste nacht in Ulleri verblijven. Je hebt onderweg kleine dorpjes met guesthouses waar je kan verblijven en eten, dus dat is fijn. Het begin was met name een lang pad met hier en daar en modderpoel van de regen. Daar wen je gelukkig aan. in de ochtend was het een beetje aan het miseren, maar gelukkig klaarde het aan het einde van de dag wat op. Het laatste deel was een stuk zwaarder met heel veel trappen om te klimmen. Onderweg een vader en zoon tegen gekomen uit Nederland/Spanje. Heel leuk om weer eens Nederlands te praten.
De volgende dag redelijk op tijd op om de tocht richting Gohrepani te maken. Helaas was het aan het regenen, dus wij wachten tot het wat minder heftig zou worden. Uiteindelijk toch maar het water getrotseerd en opweg naar boven. Ook hier weer veel trappen en een goede oefening voor je beenspieren. Onderweg oh zo fijn lastig gevallen door bloedzuigers. Gelukkig waren ze vrij klein en kan je ze met zout heel makkelijk van je afkrijgen. Al is het toch niet echt prettig om zo'n beest op je te hebben. Ook hier klaarde het aan het einde van de middag weer wat op en hadden we wat zicht op de bergen. 's avonds lekker bij de kachel gezeten en kleren opgehangen om te drogen. Helaas droogt katoen niet zo snel, dus dat was en beetje lastig.
De derde dag zouden we Poonhil beklimmen, maar het zicht was heel slecht, dus hebben we dit niet gedaan. De andere groepen waren wat eerder vertrokken dan ons en wij daarna vol goede moed richting Tatopani. Dat hadden wij de anderen horen zeggen en stond aangegeven op het bord. Wij op weg naar beneden, wat best fijn was, omdat het behoorlijk steil was. Uiteindelijk in Sirkha aangekomen waar we onze toegangspassen moesten laten zien. De man vroeg ons waar we heen moesten en wij vol enthousiasme : Annapurna Base Camp. Hij vroeg ons waarom wij dan hierheen gingen en legde ons uit dat er ook een plek is die Tadapani heet!! Oh oh oh... Kan er nu gelukkig wel om lachen, maar het was op dat moment niet zo leuk. Dus wij konden weer lekker dat steile stuk naar boven klimmen. Uiteindelijk weer in Gohrepani aangekomen, vermoeid maar voldaan van 7/8 uur lopen.
De volgende dag wel op weg naar de goede Tadapani en wel 10 keer nagevraagd aan iedereen. Het zou ons niet nog een keer overkomen! Dit was een mooie tocht door het bos en langs watervallen. Wij heel fanatiek gelopen en hebben uiteindelijk in twee dorpjes verder overnacht. Wilden graag onze verloren dag inhalen..
De 5de dag opweg naar Chomrong en dan verder omhoog. Helaas helaas had Armonia last van een spier in haar bovenbeen en had ik last gekregen van mijn knieen, dus zijn we in Chomrong gebleven. Benieuwd of ik de volgende dag wel verder zou kunnen..
In het hotel een Pools stel ontmoet en de volgende dag samen met hen vertrokken. Het eerste stuk was heel veel naar benenden en dat was geen pretje voor mijn knien, maar wilde nu niet opgeven. Daarna zou het met name omhoog gaan. Had kniebanden gehaald die het in ieder geval konden verstevigen.
De dag leek zo goed te beginnen, maar al gauw liepen we in de stromende regen.. en maar door blijven lopen, want je wil toch graag aankomen op de plek van bestemming. Uiteindelijk hebben wij in Dhovan overnacht na 5 uur gelopen te hebben. Dan lekker drogen kleren aatrekken en hopen dat je kleren een beetje willen drogen. In sommige plekken hebben ze kerosine kachels maar helaas niet overal. Verder kan je 's avonds in de guesthouses heerlijk genieten van de rust met kopje thee, boek of een kaartspel.
De 7de dag was het ons doel om ieder geval Deurali te bereiken en daarna zouden we kijken hoeveel onze benen nog aankonden. Uiteindelijk geluncht in Deurali en besloten verder te gaan. Armonia en ik waren het met elkaar eens dat als we nu zouden vertrekken dat we dan meteen door wilden naar de top. Het zou zonde zijn om 1 dorpje net onder de eindbestemming te blijven. Dus wij heel fanatiek 3,5 uur lang doorgestapt. Het was al vrij laat en zou bijna donker zijn maar we hadden het gehaald. Om 7 uur waren we bij Annapurna Base Camp (4130 m).
Je merkte onderweg wel dat het een stuk kouder was geworden en ook hier was het heel koud, zeker met natte kleren... die absoluut niet willen drogen. Tijdens de tocht moesten we ook over een aantal ijsplaten lopen.. goede inspanning voor als je het koud had!
De volgende ochtend vroeg het uitzicht bekeken. Het was niet spetterend weer, maar we konden gelukkig wel het een en ander zien! Daarnaast was het veel helderder dan de dagen ervoor en konden we tijdens onze terugtocht in iedergeval zien wat we hebben beklommen. Het laatste stuk was wel heel gaaf om te lopen; tussen de bergen met een grote stromend rivier erdoorheen.
En dan op weg naar beneden, nu wilde je eigenlijk zo snel mogelijk naar beneden. Heerlijk je ijskoude natte kleren en schoenen aantrekken en dan maar snel lopen, zodat je het warm krijgt. Samen met het Poolse stel zijn we naar Bamboo gelopen en hier verbleven. Toch zwaar voor onze benen en vooral mijn knien om naar beneden te gaan. Was echt heel blij met de wandelstokken, omdat het vrij glad was vanwegen de regen.
De 9de dag gingen we op weg naar Landruk en hebben we de hele dag trappen afgelopen en weer opgelopen. Onderweg ontdekt dat er een kortere route terug zou zijn en wij vol enthousiasme in Kiyli verbleven. We hoefden de volgende dag nog maar 4 uur te lopen en het zou grotendeels vlak zijn.
Dan de laatste dag op weg terug naar Nayapul. Heerlijk dag en lekker rustig en makkelijk gelopen en genoten van de stralende zon! Was fijn geweest als de zon zich was over de dagen had verspreid...
En dan met de bus weer veilig terug richting Pokhara. Heerlijk om weer terug te zijn. Ben heel blij dat ik deze tocht gedaan heb. Was af en toe best zwaar, maar zeker een super gave ervaring!! De volgende keer alleen niet als het monsoon is.
Na deze 10 dagen trekken heerlijk uitgerust in Pokhara om daarna richting Kathmandu te gaan. Samen met Lorenzo en Armonia in Kathmandu aangekomen en hier ging ieder een beetje een eigen weg. We verbleven wel in hetzelfde guesthouse maar Armonia zou de dag erna naar Sri Lanka gaan, Lorenzo moest wat werken en ik wilde natuurlijk de stad bekijken.
Heb rustig rondgelopen in Kathmandu en wat attracties bezichtigd. Moest in het begin wel weer even wennen aan het verkeer en de drukte. Wat dat betreft wel weer een goede voorbereiding op India.
Ben nog naar Bodnath geweest net iets buiten het centrum en heb hier Bernadette gezien. Gezellig met haar vriendinnetjes gegeten! Heel leuk om mijn nichtje hier in Kathmandu te zien!
De volgende ochtend 16 juli op naar het vliegveld en weer richting India!
Heb een avond in Delhi overnacht en wilde de volgende ochtend vroeg naar Amritsar gaan. Helaas was er helemaal niks van vervoer beschikbaar de komende dagen. Uiteindelijk zouden twee jongens van het reisbureau (john en Ali) de volgende dag naar Srinagar (Kashmir) gaan en hadden mij uitgenodigd om met hen mee te gaan. Zo kunnen je plannen van het ene op het andere moment zomaar veranderen. Ik de volgende dag met hen mee naar Srinigar.
Hier op een houseboat overnacht; heel mooi en eigenlijk super luxe. Mag mezelf af en toe wel verwennen. Daarnaast heerlijk op het water in een bootje gezeten en geroeid; lekker ontspannen.
Heb met de jongens hier ook nog een zogenaamde "wilde trektocht" gedaan van 4 dagen. Zijn naar twee meren in de bergen gelopen met een kok en 5 paarden die onze spullen droegen. Hier gekampeerd in tenten en ook weer van de natuur genoten. Zelfs nog vissen gevangen! Daarna weer terug naar Srinagar en hier nog 2 dagen gebleven. Kashmir is een moslim gebied en de Ramadan was net begonnen, dus heb heel fanatiek 1 dag gevast. Wel interessant om zo de verschillende culturen en religies door heel India te zien.
Dan weer op naar het zuiden terug richting Delhi. Ben op het moment in Dharamsala en me in alle rust aan het voorbereiden op mijn reis terug naar huis: souvenirs inslaan! Daarnaast is het heel interessant om de Tibetaanse cultuur en geschiedenis te leren kennen. Dit is de plek waar de Dalai Lama namelijk woont en waar heel veel Tibetaanse vluchtelingen zitten.
Ben hier Nick weer tegen gekomen, wat heel erg leuk is! Toch fijn en leuk dat het zo een goede vriend is geworden. Daarnaast ook een meisje Adair uit australie tegen gekomen die ik in Varanasi had ontmoet.
Vertrek morgen richting Amritsar om de "Golden Temple" te zien en daarna mijn laatste dagen in Delhi.

Jaja nog maar 5 dagen en dan ben ik alweer terug in Nederland! Ik ga nog even genieten van het eten en de cultuur hier en tot snel allemaal!

Liefs,
Davine

• 31 Juli 2012 - 09:51

Kirstin:

klinkt goed! geniet er nog van!!
    ik zou zo weer terug willen ;)