De Oostkust - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Davine Blauwhoff - WaarBenJij.nu De Oostkust - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Davine Blauwhoff - WaarBenJij.nu

De Oostkust

Door: davineblauwhoff

Blijf op de hoogte en volg Davine

24 Juni 2012 | India, Vāranāsi

Lieve allemaal,

Ik heb weer de tijd gevonden om jullie natuurlijk op de hoogte te houden van al mijn belevenissen hier.

Vanuit Kochin met de heerlijke vissen zijn Nick en ik verder gegaan naar Allepey. Hier heb je de backwaters van India. Natuurlijk hebben Nick en ik een boottocht gedaan om dit te bewonderen. Heerlijk rustig in een klein bootje op het water gedobberd en de prachtige natuur gezien. Fantastisch groen met veel palmbomen. Kleine stroken land (soort pier) waar mensen wonen. Oftewel je kan hier niet zonder boot overweg. Je hebt hier ook de bekende houseboats die je een hele dag of enkele dagen kan nemen, maar dit is vrij prijzig en hadden we maar niet gedaan. Uiteindelijk was deze korte tocht heel fijn en rustgevend en genoeg om een indruk te krijgen.
Na Allepey zijn we verder naar het zuiden afgereisd naar Varkala. Weer een fantastische kustplaats met een prachtige kliff waarop de huizen gebouwd zijn. Normaal gesproken heeft dit ook een groot strand, maar vanwege de naderende monsoon is hier niet zo veel meer van over. Heb gelukkig nog wel een beetje van de zon kunnen genieten! De golven en stroming waren hier helaas te sterk om in de zee te kunnen zwemmen. Zodra je het water in ging hoorde je een schel fluitje van een lifeguard die je meteen het water uit roept. Had het sowieso niet gedaan, want de golven zijn wel 2 meter hoog, dus wat dat betreft niet echt aantrekkelijk. Wel heel mooi om te zien. Daarnaast hoorde we van een local dat het water normaal gesproken ook super helder blauw is, maar vanwege de monsoon worden de golven extremer en wordt alle troep richting de kust gevoerd. Ben benieuwd om een keer terug te komen als het seizoen goed is om inderdaad het heldere blauwe water te ervaren.
We verbleven hier bij een super lieve vrouw Vashintha die een groot huis had met allemaal kamers. Ze heeft nog voor ons traditioneel zuid Indiaas eten gekookt: Dosa's (soor rijst pannenkoek) en uttapams (rol van rijstpoeder met cocosnoot). Heel leuk om weer nieuwe dingen uit te proberen. Wij hadden samen met een ander stel uit Australie boodschappen gedaan: ongeveer 2 euro voor wel 3 kg groenten!
Na Varkala zijn Nick en ik helemaal naar het zuidelijkste puntje gegaan: Kanyakumari om hier do o zo mooie zonsopgang/zonsondergang te zien. Wij fanatiek vroeg op, maar helaas helaas was er niks om te zien. Ook hier weer waarschijnlijk vanwege de monsoon. Gelukkig hebben we dit in Nederland ook genoeg, dus maakt het niet zo veel uit.
Na deze korte stop zijn we weer op weggegaan naar het Noorden. Eerst een stop gemaakt in Madurai, waar we de bekende tempel hebben gezien om daarna verder te gaan naar Puducherry. Gelukkig gelukkig konden we nog een nachtbus vinden die die kant op ging. In de nachtbus de meest fanastische Hindi film gezien. Echt over de top, maar zeker leuk!
Uiteindelijk in Puducherry aangekomen en zo snel mogelijk een plekje gevonden. Was helaas een beetje een klein muf en warm hok, maar we waren zo moe dat we het wel prima vonden. In ieder geval voor 1 nacht. Uiteindelijk zijn we de volgende dag naar een andere plek gegaan waar we een super grote kamer hadden met uitzicht over de zee. Echt prachtig! Hebben hier 's ochtends ook heerlijk genoten van zelfgemaakte muesli met fruit op bananenbladeren. hmmm, blijft altijd lekker.
Hier met name langs de super lange Promenade gelopen. Heel mooi langs de kust. Je kan in dit gedeelte van Puducherry ook duidelijk de Franse invloeden herkennen.
We zijn een ochtend naar Auroville gegaan, wat net iets buiten Puducherry ligt. Heel interessant om te zien. Het is een soort commune waar mensen van over de hele wereld samen leven en proberen de ideale wereld te creeren. Gaaf om al die verschillende culturen samen te zien.

Hierna weer met de bus op naar de volgende bestemming: Chennai. Dit zou weer een stukje echt India zijn vergeleken met het vrij rustige zuiden. Voor een grote stad is Chennai wel vrij vriendelijk en ook hier heb je weer de grote contrasten.
Zo heb je een aantal prachtige gebouwen zoals de Universiteit. Daarnaast ook een gigantische shopping mall. Echt belachelijk hoe modern en hoe schoon. Heb er foto's van gemaakt omdat het zo bizar is. We hebben hier nog een film gezien in de bioscoop die de meest luxe wc heeft met allemaal knopjes en vanalles. Nou geeft mij maar lekker een gat in de grond, dat snap ik tenminste! Het is zelfs zoveel moderner dan wat we in Nederland hebben.
Dan het strand hier, volgens mij het op een na grootste strand van de wereld. Het is wel 13 km lang en zo'n 200 m diep. Echt heel gaaf om te zien en zooo ontzettend groot. En natuurlijk overal mensen. Zo had ik eindelijk de echte kust gevonden, waar een dikke rij van mensen stonden. Zag hier dat er politie/lifeguard te paard langs de kust reed om te zorgen dat niemand het water in gaat. De stroming is hier echt belachelijk sterk.

Hierna hebben Nick en ik ons mentaal voorbereid op de komende trein reis. Een reis van wel 28 uur in de trein zonder airco... hmm was benieuwd hoe dat zou gaan. Uiteindelijk viel het wel mee. Gelukkig hadden we de eerste dag de volle dag de trein en na het slapen maar een halve dag. Je wil dan altijd het liefst zo snel mogelijk op bestemming zijn en een frisse douche nemen. Was wel gezellig onder de locale mensen. Wel lekker druk en je vroeg je af waar iedereen ging slapen omdat er te veel mensen waren voor de bedden. Ach, die kleine indiase mannen kunnen prima met z'n tweeen in 1 bed, haha. Gedurende de hele reis komen er mensen langs met eten en drinken.. heel leuk om te zien. Wat dat betreft is het weer een nieuwe ervaring en wat anders dan een 2 uur durende vlucht.
En dan Kolkata de grootste stad na Delhi met wel 15 miljoen mensen. Kan je voorstellen. Bijna heel Nederland!
Ook hier weer voor een grote best vriendelijk en een super leuke sfeer. Veel grote gebouwen en ook hierin kon je duidelijk de Briste invloeden zien. Zijn hier naar de Victoria Memorial geweest en er was een interessante tentoonstelling over de koloniale periode. Zo werd Nederland ook genoemd met de VOC en was dit dus de plek van waaruit ze handelden.
Verder wat rondgelopen, ook in de wat minder toeristische plekken waar mensen langs de treinrails slapen, op straat. Dan realiseer je weer dat de meeste mensen waarschijnlijk onder zulke omstandigheden leven. Waar moet je anders zo veel mensen kwijt? Wat dat bestreft goed om te zien al is het niet altijd leuk.
Verder heerlijk genoten van de beroemde Kati rolls. Dit zijn een soort tortillas van deeg met ei en een heerlijke groente/kip vulling. Yumyum!
Dan om de Indiase cultuur ervaring compleet te maken op naar Varanasi. De heilige stad langs de Ganges rivier. Was heel benieuwd hoe het zou zijn en had een heel kleine stad verwacht, maar er wonen toch 1 miljoen mensen. Voor Indiase begrippen misschien klein. Vanuit de trein met een auto rikshaw richting het hostel en dan denk je dat je een oh zo vriendelijk iemand hebt. Ze proberen je toch altijd te belazeren. Zo wilde we graag naar Shanti guesthouse, maar werden wij naar Shanti Resthouse gebracht. Zo een klein verschil en zo sneeky, want ze proberen het helemaal na te doen met de beschrijving in de Lonely Planet. Uiteindelijk zou de man ons naar de goede plek brengen en heeft hij ons ergens afgezet. Bleek dit totaal niet in de buurt te zijn en hebben we nog wel een uur door een dolhof van gangetjes gelopen om bij de goede plek aan te komen. Wat een goed begin.
Ben nu nog steeds hier en kan zeggen dat het absoluut een bijzondere plek is. Ben redelijk gewend geraakt aan de steegjes hier en kan aardig mijn weg vinden. Hebben hier een boottocht gedaan over de Ganges en dat was heel gaaf om te zien. De Aarti ceremonie vond ik zelf minder bijzonder dan die, die ik in Haridwar heb meegemaakt, maar de Burning Ghat is heel indrukwekkend. Families brengen hun overledenen naar deze plek om gecremeerd te worden. Ze worden gedragen op een soort ladder en zijn bedekt met kleurijke doeken en bloemen. Dan wordt er een doek afgehaald en zie je ze gewikkeld in een wit doek als een soor mummie. Ze worden op stapels brandhout gelegd en dan wordt het vuur door een familielid aangestoken. Langzamerhand zie je de lichamen in het vuur verdwijnen. Wanneer een vrouw zwanger is of wanner het een kind is onder 10 jaar worden ze niet gecremeerd, maar aan een steen gebonden en in de Ganges gegooid. Heb zelf tijdens de bootrit een drijvend lichaam gezien. Gelukkig niet zo erg als de foto in de krant. Dit lichaam was nog helemaal bedekt en gebonden op bamboe stokken en bladeren. De reden hierachter is dat deze persoon is gebeten door een Cobra. Omdat de Cobra een teken van de God Shiva is, mag deze niet verbrand worden. Ze hopen zo dat wellicht een Sadhu (soort genezer) hem vind en wellicht het gif uit het lichaam kan halen.
Wat een rituelen en heel bijzonder om zo leven en dood te zien.

Zo dat was even een heftig laatste stuk avontuur. Kan hierna genieten van de rust en natuur, want ik ga morgen richting Nepal!

Heel veel liefs,
Davine

• 24 Juni 2012 - 13:00

Olivier:

Gaaf hoor, Ienie! Erg leuk dat je zowel de luxe als de wat rauwere stukjes van India opzoekt. Wat een avonturen. Veel plezier in Nepal alvast. Als je nog tips nodig hebt kan ik je het emailadres van Julie geven, die heeft daar een jaar gezeten (en vindt het leuk om over dit soort dingen haar ervaringen te delen). Geef maar een seintje.
    Ciao,
    Olivier

• 24 Juni 2012 - 19:55

Mama/Charlotte:

Heb je net in een mail geantwoord, maar moeilijk hoor al die verschillen die je mee maakt in een land. En dan zo dicht bij elkaar, het arm en rijk. Intense ervaringen.
    Op naar een volgend deel van je reis, meer de natuur in, in de bergen van Nepal.
    Een hele dikke kus, mama

• 24 Juni 2012 - 20:43

Papa/Peter:

lieve Ienie, wat een avonturen weer! Ongelooflijk wat je in deze relatief korte tijd allemaal meemaakt. Fijn dat je dat zo in detail voor ons beschrijft, dan zijn we er toch een beetje bij. Pas goed op jezelf bij je reis naar en in Nepal.

Dikke kus, Papa

• 25 Juni 2012 - 08:35

Oma Wies:

Ik wil me vast inschrijven voor het boek dat je over je reis gaat maken,Dit wordt een bestsellerdie we met zeer veel interesse zullen lezen.
    Geniet van ieder reisverslag.
    Liefs Oma Wies.

• 25 Juni 2012 - 21:44

Daan/KM39:

Hey Davine!

Weer een heerlijk verhaal om te lezen, vooral de zin:

"... die de meest luxe wc heeft met allemaal knopjes en vanalles. Nou geeft mij maar lekker een gat in de grond, dat snap ik tenminste!"

Al had ik van een 'Bsc' ir. wel verwacht dat hoe meer knopjes op de w.c. hoe mooier. En waar ik het meest jaloers op word is wel de details die je geeft aan al het eten.

Veel plezier nog in Nepal en veel liefs van de KM39!

• 27 Juni 2012 - 13:27

Davine :

Hee allemaal! Dank je wel voor jullie lieve reacties! Altijd leuk om wat van het thuisfront te horen! Gaat inderdaad goed hier en genoeg om te beleven. Ben nu in Pokhara; heel mooi groen en een stuk rustiger en vriendelijker dan India.
    @ Olivier; als je mij haar e-mail adres kan geven, dan zal ik haar een mail sturen. wat meer informatie kan geen kwaad! Dikke kus aan iederen!

• 30 Juni 2012 - 16:52

Peter:

Hoi Davine,

Zo te lezen ben je vlak na Bernadette in Varanasi geweest. Kan nooit meer dan een dag of wat ijn geweest. Ze is net vandaag in Kathmandu aangekomen voor haar stagevan drie weken. Nadat ze eerst een week in Chitwan en Pohkanogwat in de de natuur is geweest met olifaten en paragliden.
    Als je haar via facebook of mail contact, dan kunnen jullie haar vast in Kathmandu ontmoten. Lijkt me speciaal, twee nichtjes de elkaar op zo'n astand van huis treffen.
    Hoop dat je in Nepal net zo'n mooie tocht hebt als Det,

Peter